خواص روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل را می‌توان جزو سوپرغذاها به شمار آورد. کاهش وزن، بهبود عملکرد مغز، سلامت پوست و خواص متعدد دیگر، آن را به غذایی فوق‌العاده تبدیل کرده‌ است. برای آشنایی بیشتر با خواص روغن نارگیل برای پوست، مو و کاهش وزن با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

۱. بهبود عملکرد مغز

روغن نارگیل یکی از غنی‌ترین منابع چربی‌های اشباع محسوب می‌شود و ۹۰ درصد چربی‌های تشکیل‌دهنده‌ی آن از نوع اشباع هستند. به همین دلیل در گذشته تصور می‌شد که روغن نارگیل ماده‌ی غذایی سالمی نیست. این در حالی است که چربی‌های اشباع موجود در روغن نارگیل با چربی‌های اشباع موجود در پنیر و گوشت متفاوت است. چربی اشباع موجود در روغن نارگیل از نوع تری‌گلیسرید با زنجیره‌ی متوسط است، ولی بیشتر چربی‌های اشباع موجود در رژیم غذایی‌ ما از نوع بلندزنجیر هستند.

متابولیسم چربی‌های اشباع روغن نارگیل با چربی‌های اشباع بلندزنجیر متفاوت است. اطلاعات جدید نشان می‌دهد بیشتر چربی‌های اشباع روغن نارگیل برای سلامتی ضرری ندارند. در مطالعات وسیعی که تاکنون صورت گرفته است بین تری‌گلیسرید با زنجیره‌ی متوسط و بیماری‌های قلبی ارتباطی مشاهده نشده است.

چربی‌های روغن نارگیل پس از دستگاه گوارش به‌طور مستقیم به کبد می‌روند و در آنجا به موادی تبدیل می‌شوند که اصطلاحا «کِتون» نام دارند. کتون‌ها برای اختلالات مغز مانند صرع و آلزایمر خواص درمانی دارند.

بیماری آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است و معمولا در افراد سالخورده رخ می‌دهد. در این بیماری توانایی استفاده از قندها برای تبدیل به انرژی در بخش‌هایی از مغز کاهش می‌یابد. پژوهشگران بر این باورند که کتون‌ها می‌توانند برای سلول‌های مغز به‌عنوان منبع انرژی جایگزین قندها عمل کنند و علائم بیماری آلزایمر را کاهش بدهند.

۲. کاهش کلسترول بد خون و کمک به سلامت قلب

ارگیل در جهان غرب غذای شگفت‌انگیزی به‌شمار می‌رود و عمدتا توسط افرادی مصرف می‌شود که نسبت به خواص آن برای سلامتی آگاه‌اند. ولی در بعضی نقاط جهان نارگیل بخش مهمی از رژیم غذایی مردم است و مصرف آن از زمان‌های قدیم رواج دارد.

بهترین مثال از مناطقی که مصرف نارگیل در آنجا رایج است، کشور توکلائوست. توکلائو کشور کوچکی در جنوب اقیانوس آرام است. مردم توکلائو ۶۰ درصد کالری خود را از نارگیل به‌دست می‌آورند و بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چربی‌های اشباع در جهان‌ محسوب می‌شوند، اما جالب است بدانید که این افراد بسیار سالم‌اند و شواهدی از بیماری قلبی در آنها مشاهده نشده است.

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می‌توانند کلسترول خون را کنترل کنند. این چربی‌ها مقدار کلسترول خوب خون (HDL) را افزایش می‌دهند. علاوه بر آن با تبدیل کلسترول بد خون (LDL) به اَشکال کم‌ضررتر نقش مهمی در کاهش کلسترول خون دارند.

روغن نارگیل بر سایر عواملی که سلامت قلب را تهدید می‌کنند، تأثیر می‌گذارد و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. در مطالعه‌ای که بر روی ۴۰ زن انجام گرفت روغن نارگیل در مقایسه با روغن سویا تأثیر بیشتری در افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد خون داشت.

آزمایش‌های انجام گرفته بر روی موش‌ها حاکی از نقش روغن نارگیل در کاهش تری‌گلیسرید و کلسترول بد خون، افزایش کلسترول خوب، افزایش فاکتورهای انعقادی خون و افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در خون بوده است. 

۳. از بین بردن میکروارگانیسم‌های مضر
تقریباً ۵۰ درصد اسید چرب موجود در روغن نارگیل از نوع لوریک اسید با زنجیره‌ی کربنی دوازده‌تایی است. لوریک اسید پس از هضم جزئی ترکیبی به‌نام «مونولورین» به‌وجود می‌آورد. لوریک اسید و مونولورین می‌توانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا را نابود کنند. همچنین این مواد می‌توانند باعث نابودی «استافیلوکوکوس اورئوس» (نوعی باکتری بیماری‌زای خطرناک) شوند.

«کاندیدا آلبیکانس» نوعی قارچ است که باعث بروز عفونت‌های مخمری می‌شود. این عفونت‌ها بیشتر در نقاط گرم و مرطوب بدن مانند دهان و واژن اتفاق می‌افتند. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن نارگیل در درمان عفونت‌های کاندیدا به‌اندازه‌ی فلوکونازول (داروی تجویزی برای درمان کاندیدا) مؤثر است.

۴. محافظت از مو در برابر آسیب‌ها

فواید روغن نارگیل محدود به مصرف خوراکی آن نیست و افراد بسیاری از آن برای اهداف آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌کنند. روغن نارگیل در سلامت مو مؤثر است. در مطالعه‌ای تأثیر روغن نارگیل، روغن معدنی و روغن آفتاب‌گردان بر روی موی سر مورد بررسی قرار گرفت. در این میان تنها روغن نارگیل توانست به‌طور چشمگیری از کاهش پروتئین مو جلوگیری کند.

محققان تصور می‌کنند ساختار خاص لوریک اسید موجود در روغن نارگیل در نفوذ آن به ساقه‌ی مو مؤثر است. در میان چربی‌ها، روغن نارگیل دارای بیشترین قدرت نفوذ به ساقه‌ی موست.

۵. مرطوب کردن پوست
روغن نارگیل در افزایش رطوبت و چربی پوست‌های خشک مؤثر است. روغن نارگیل مرطوب‌کننده‌ای عالی برای دست و پای‌تان است. می‌توانید آن را به صورت‌تان نیز بمالید، ولی این کار برای کسانی که پوست چرب دارند، توصیه نمی‌شود.

روغن نارگیل به درمان ترک‌ پاشنه‌ی پا نیز کمک می‌کند. به این منظور لایه‌ی نازکی از روغن نارگیل را بر روی پاشنه‌ی پای‌تان بمالید، جوراب بپوشید و بخوابید. با تکرار این کار به‌ مرور پاشنه‌ی پای‌تان نرم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *